עמוד שדרה מותני

דרך עמוד השדרה המותני (לומברי וסאקרלי) יוצאים העצבים המעצבבים את פלג הגוף התחתון.

ליקויים באיזור זה של עמוד השדרה יכולים לגרום לכאבים המופיעים באיזור הגב התחתון, אולם גם לכאבים המקרינים לאיזור האגן, הירכיים ועד כפות הרגליים.

ניוון של דיסקים, או שינויים ניווניים במפרקים בעמוד השדרה המותני עלולים לגרום לכאבי גב מקומיים, כאב עצבי ברגל או עיוותים בעמוד השדרה.

כאבי גב מקרינים לעתים קרובות לירכיים ויכולים להגיע לחלק האחורי של הירכיים, גם כאשר העצבים אינם מעורבים. החוויה של כאבי גב נעה בין אפיזודות חד פעמיות, כאבים שמופיעים לפרקים או כאבים מתמידים.

דלקת פרקים של עמוד השדרה המותני גורמת לעיבוי של רצועות ויצירת זיזי עצם (אוסטאופיטים) סביב המפרקים והדיסקים של עמוד השדרה. הדיסקים מתייבשים, מאבדים גובה ובמקרים מסוימים הופכים ללא יציבים. שינויים אלה יכולים לגרום ל״צביטת״ עצבים או עיוות בעמוד השדרה. אם עצב מושפע, עלולים להופיע כאבים מקרינים ברגל המלווים לעיתים בחולשה, חוסר תחושה או עקצוץ.

עיוות עלול להוביל ליציבה שפופה או מוטה הצידה, ובמקרים מסוימים כאבי גב, קושי ועייפות בעת ניסיון ללכת.

תסמינים של שינויים ניווניים בעמוד השדרה מתפתחים בדרך כלל עם הזמן.
טיפול מוקדם בכאבי גב מבוסס על שינוי הפעילות היומיומית כדי למנוע טריגרים לכאב, תרופות אנטי דלקתיות, פיזיותרפיה, וטיפולים מתחום הרפואה המשלימה.

לעתים קרובות הכאב יירגע תוך מספר שבועות אך עלול לחזור ולהיות אפיזודי, ובמקרה זה חשוב לנסות ולהמשיך להיות פעילים. זריקות קורטיזון לעמוד השדרה הן אפשרות נוספת, אך ההקלה בזריקות היא לרוב זמנית בלבד.

ניתוח בעמוד השדרה המותני מומלץ לכאב עצבי בלתי פוסק באחת או בשתי הרגליים. לעיתים, ניתוח משמש גם לתיקון עיוות בעמוד השדרה. טיפולים ניתוחיים המשמשים להקלה על לחץ עצבי משתנים והבחירה תהיה תלויה בתסמינים ובאבחנה המדוייקת, המבוססת על הבדיקה הגופנית ובדיקות ההדמיה.

שינויים ניווניים בעמוד השדרה המותני

פריצת דיסק מתרחשת כאשר המעטפת החיצונית הקשיחה של הדיסק (אנולוס) נקרעת, מצב שמאפשר לחלק הרך והמרכזי (נוקלאוס) להידחק החוצה וליצור מגע עם העצב השוכן בסמוך לדיסק.

התסמינים כוללים כאבים בישבן וכאב מקרין במורד הרגל ולעיתים כף הרגל, המכונה סכיאטיקה. בנוסף יכולה להופיע גם חולשה, חוסר תחושה או עקצוץ של הרגל או כף הרגל. ההופעה היא בדרך כלל פתאומית ומלווה בכאב, שיכול להיות חמור.

אצל רוב האנשים התסמינים חולפים לאחר מספר שבועות שכוללים מנוחה ופעילות מופחתת, פיזיותרפיה ותרופות. זריקות קורטיזון בעמוד השדרה הן גם אופציה, אם כי הן מועילות רק בחלק מהמקרים.

טיפול ניתוחי יכול להיות פיתרון לכאב בלתי פוסק ברגל (סכיאטיקה) או חולשה חמורה של הרגל. ההליך הנפוץ ביותר הוא מיקרו-דיסקטומיה באמצעות חתך קטן בגב.

פריצת דיסק מותני וסכיאטיקה

סימפטומים

קלאודיקציה של עמוד השדרה היא כבדות, חוסר תחושה או כאב בישבן וברגליים שמגיע בזמן הליכה או עמידה ממושכת ומוקל בישיבה.

בדרך כלל, ההליכה מוגבלת לכ-100 מטר בגלל כאבים ברגליים, אשר מוקלים על ידי ישיבה של מספר דקות ואז שוב הליכה עד אותו מרחק.

קלאודיקציה נגרמת על ידי שינויים ניווניים של עמוד השדרה המותני עם היצרות של תעלת השדרה המרכזית כך שעצבי עמוד השדרה נלחצים.

תנועות עמוד השדרה הקשורות לעמידה והליכה לוחצות עוד יותר את העצבים וגורמות להופעת התסמינים, ואילו ישיבה או התכופפות קדימה פותחת את התעלה, מורידה את הלחץ על העצבים ומקלה על כאבי רגליים.

קלאודיקציה של עמוד השדרה מתפתחת לאט ולאורך זמן.

טיפול מוקדם עשוי לכלול ירידה במשקל ושמירה על פעילות גופנית, לעיתים גם שימוש בתרופות אנטי דלקתיות עשוי לעזור. זריקות קורטיזון בעמוד השדרה הן אופציה נוספת אך מספקות בדרך כלל הקלה זמנית בלבד.

טיפול ניתוחי מומלץ כאשר התסמינים מתמשכים ומפריעים לפעילות היום יומית. הניתוחים המתאימים לפתרון הבעיה נעים בין ניתוחים פשוטים לשחרור התעלה ועד לניתוחים מורכבים יותר לרבות קיבוע של עמוד השדרה, בהתאם לבדיקה הגופנית והממצאים בבדיקות ההדמיה.

היצרות תעלת השדרה עם קלאודיקציה