עיוותים בעמוד השדרה

הבעיות הקשורות לעיוותים בעמוד השדרה אצל מבוגרים משתנות וכוללות שינויים במראה, כאבי גב, סכיאטיקה, חוסר איזון וקושי ללכת למרחקים ארוכים.

תסמינים

שינויים ניווניים (הקשורים לגיל) של הדיסקים הבין חולייתיים והמפרקים עלולים לגרום לעקמומיות של עמוד השדרה המכונה עקמת.

בנוסף לכאבי גב, תיתכן גם תנוחת נטייה קדימה או לצד שיכולה להקשות על ההליכה. במקרים מסוימים, עקמת ניוונית עלולה לגרום לכאב עצבי ברגליים, מה שמחריף את בעיות ההליכה.

הטיפול הראשוני צריך להיות מכוון לשמירה על כוח וניידות באמצעות פעילות גופנית וטיפולים כמו  פיזיותרפיה והידרותרפיה.

משככי כאבים כגון נוגדי דלקת ואפילו משככי כאבים חזקים יכולים להיות שימושיים אם משתמשים בהם בזהירות.

שימוש בעזרי הליכה כגון מקלות והליכונים יכולים לעזור לשמר את יכולת הניידות.

טיפול ניתוחי עבור עקמת ניוונית מתאים לעיוות משמעותי, או אם יש כאב עצבי שגורם למגבלה משמעותית בתפקוד היום יומי. לאחר הניתוח צפויה תקופה של שיקום.

עקמת ניוונית

תסמינים

ניתוחים לקיבוע של עמוד השדרה הפכו נפוצים בשנים האחרונות ממגוון סיבות ומצבים. למרבה הצער, לעיתים התוצאה של ניתוחים אלו יכולה להיות עיוות בעמוד השדרה, מצב שעלול לגרום ליציבה כפופה ואף לקושי בהליכה בגלל יציבה זו. במקרים מסוימים, ייתכן גם כאב עצבי מתמשך ברגליים.

טיפול בעיוות בעמוד השדרה לאחר ניתוח צריך להיות מכוון לשמירה על תפקוד וניידות באמצעות פעילות גופנית וטיפולים כמו פיזיותרפיה והידרותרפיה.

שימוש בעזרי הליכה כגון מקלות והליכונים יכולים לעזור לשמר את הניידות.

טיפול ניתוחי יכול לתקן עיוות בעמוד השדרה לאחר ניתוח ראשון, ובהמשכו צפויה תקופה של שיקום.

דפורמציה לאחר ניתוח עמוד שדרה קודם

דפורמציה לאחר שבר בעמוד השדרה נגרמת עקב אבדן גובה של החוליה השבורה שעלול לגרום לעיוות במבנה של עמוד השדרה ועלול לגרום לקשיים בעמידה ואף בהליכה.

מצבים אלו יכולים להופיע לאחר שבר כתוצאה מחבלות, תאונות דרכים ואף עקב שברים כתוצאה מצפיפות עצם נמוכה (אוסטאופורוזיס) ויכולים להופיע לכל אורכו של עמוד השדרה.

טיפול בעיוות בעמוד השדרה לאחר שבר צריך להיות מכוון לשמירה על תפקוד וניידות באמצעות פעילות גופנית  וטיפולים כמו פיזיותרפיה והידרותרפיה.

במקרים בהם העיוות גורם לכאבים שמפריעים לתפקוד היום-יומי, טיפול ניתוחי לתיקון העיוות ובהמשכו תקופת שיקום יכולים להיות פתרון מועיל.

דפורמציה לאחר שבר בעמוד השדרה